• +48 505-868-405
  • dawid.szutowski@gmail.com

Czy mówić o innowacjach?

Czy mówić o innowacjach?

W czerwcu 2016 roku zakończyłem obszerne badanie dotyczące wpływu ogłoszeń o innowacjach na wartość przedsiębiorstwa. Badanie prowadzone było na terenie całej Unii Europejskiej na danych za ostatnie 5 lat. Pozwoliło ustalić odpowiedź na pytanie – czy opłaca się mówić o własnych innowacjach?

Pierwszym rezultatem badań empirycznych było wskazanie pozytywnej relacji pomiędzy pojawieniem się ogłoszeń o innowacjach i wartością dla akcjonariuszy. W krótkim okresie efekty skoncentrowane były w okresie bezpośrednio okalającym publikację informacji. W okresie 3 dni, statystycznie istotny wzrost wartości dla akcjonariuszy wyniósł 0,38%.

innowacje

Wykres 1. Średnia skumulowana zmiana wartości w okresie 10 dni przed i 10 dni po ukazaniu się informacji o innowacji.

Dociekania naukowe wskazały, iż pozytywne skutki pojawiania się informacji o udanych innowacjach miały większą wartość bezwzględną i były częstsze niż negatywne skutki pojawiania się informacji o innowacjach nieudanych. Różnica ta była statystycznie istotna. W okresie 3 dni typowy obszar zmienności wartości dla akcjonariuszy zawierał się w przedziale od 1,92% do -1,5%. W okresie półrocznym typowa zmiana wartości dla akcjonariuszy wahała się w przedziale od 16,07% do -8,95%. Rozkład zmian wartości dla akcjonariuszy był prawostronnie skośny. Rezultat ten wskazał, iż bardziej prawdopodobne było uzyskanie skrajnie wysokiej pozytywnej zmiany wartości dla akcjonariuszy, niż uzyskanie skrajnie wysokiej straty. Leptokurtyczny charakter rozkładu wykazał, że większa część wariancji wynikała z nieczęstych skrajnych ponadprzeciętnych obserwacji.

Badania nie pozostawiły wątpliwości – jeśli podejmujesz działania innowacyjne rynek nagrodzi informację o nich.

 

Autor: Dawid Szutowski

admin

Leave your message