• +48 505-868-405
  • dawid.szutowski@gmail.com

Blog

Blog

Badania rynku

Badania rynku pozwalają na identyfikację szans i zagrożeń w otoczeniu przedsiębiorstwa. Prowadzone badania pozwalają zdobyć nową wiedzę umożliwiającą podejmowanie najlepszych decyzji menedżerskich. Pokazują najlepsze kierunki rozwoju przedsiębiorstwa, wskazują nisze rynkowe, dostarczają informacji jak odpowiedzieć na potrzeby klientów.

Badania rynku

Korzyści

Badania rynku dotyczą najczęściej takich obszarów jak:

  • polityka cenowa,
  • zachowania konsumentów,
  • działania konkurencji,
  • popyt na określone grupy produktów.

Pokazują sytuację obecną, jej przyczyny i tendencje rozwojowe. Wyniki badań są wykorzystywane przez przedsiębiorstwa do budowania i implementacji strategii działania oraz do weryfikacji efektywności stosowanych rozwiązań.

Doświadczenie

Istotnym aspektem jest posiadanie przez badaczy doświadczenia zarówno akademickiego, jak i biznesowego. Połączenie tych dwóch obszarów gwarantuje, iż badania będą prowadzone przy wykorzystaniu nowoczesnych i precyzyjnych metod, a wyniki trafią w sedno potrzeb przedsiębiorców.

Autor: Dawid Szutowski

Zdjęcie od McMScience, z Flickr.com

admin

Badania rynku Poznań, Wrocław, Kraków, Gdańsk

“Badania rynku Poznań”

Przedsiębiorstwa działające w polskich miastach regionalnych jak Poznań, Wrocław, Kraków, czy Gdańsk są szczególnie zainteresowane pozyskiwaniem nowej wiedzy ze względu na dynamizację rynków lokalnych. Zwiększone zainteresowanie przedsiębiorstw działalnością w miastach regionalnych tworzy szereg szans i zagrożeń. W turbulentnym otoczeniu gospodarczym nasilenie konkurencji i walki o zasoby ludzkie kontrastuje ze zwiększeniem lokalnego popytu na usługi i tworzeniem klastrów. Próby odnalezienie się w nowej rzeczywistości znajdują odbicie w rzeczywistości wirtualnej gdzie trendy wyszukiwania takich fraz jak np. “Badania rynku Poznań”, czy “Badania rynku Wrocław” notują stałe przyrosty.

badania rynku Poznań

Grafika 1. Miasta w Polsce

Badania rynku

W dzisiejszej rzeczywistości gospodarczej jedna rzecz wydaje się niezmienna – ciągła zmiana.  Skuteczne działanie wymaga pozyskania wiedzy dotyczącej zarówno bliższego, jak i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa. Badania rynku pozwalają na identyfikację szans i zagrożeń w otoczeniu przedsiębiorstwa. Ich wykorzystanie pozwala na określenie m.in. trendów panujących w danej branży i preferencji konsumentów oraz działań konkurentów rynkowych. Nowa wiedza dotyczyć może zarówno mikrootoczenia, jak i tendencji w skali europejskiej, czy globalnej.

Profesjonalne doradztwo

Uzyskanie rzetelnych informacji o otoczeniu wymaga przeprowadzenia profesjonalnych badań. Większość firm, szczególnie małych i średnich, nie posiada jednak wyspecjalizowanych działów odpowiadających za badania rynkowe. Rozwiązaniem wydaje się polecenie przeprowadzenia badań wyspecjalizowanym firmom doradczym. Często zlecenie takiej jest nieporównanie tańsze niż powołanie odpowiedniego działu w firmie. Dodatkowo firmy takie dysponują niezbędną wiedzą i doświadczeniem w prowadzeniu badań rynku. Posiadają one ponadto niezbędne instrumentarium pozwalające na stworzenie pełenego obrazu funkcjonowania przedsiębiorstwa w otoczeniu poprzez połączenie zarówno metod jakościowych, jak i ilościowych.

DSIC Consulting

Przykładem firmy wyspecjalizowanej w prowadzeniu badań rynku jest DSIC Consulting. Specjaliści DSIC prowadzą badania zarówno na rynku krajowym, jak i w obrębie całej Unii Europejskiej. W swojej pracy skupiają się jednak przede wszystkim na potrzebach przedsiębiorców działających w polskich miastach regionalnych jak Poznań, Wrocław, Kraków, Gdańsk, Katowice, Łódź, czy Szczecin. Dane kontaktowe i informację o ofercie DSIC Consulting można znaleźć tutaj: badania rynku i KONTAKT.

 

Autor: Dawid Szutowski

Mapa z: wikimedia.org

admin

Mówię o innowacjach. Kiedy zarobię?

W poprzednim poście zwróciłem uwagę na osiąganie korzyści z informowania rynku o innowacjach. Powstaje jednak pytanie – kiedy odniosę realne efekty w postaci wzrostu wartości przedsiębiorstwa? Obszerny projekt badawczy prowadzony na ternie całej UE28 na danych za okres 5 lat pozwolił odpowiedzieć na to pytanie.

Uzyskane wyniki pokazały, że natychmiastowa reakcja inwestorów została następnie skorygowana w czasie. W okresie 3 dni, statystycznie istotny wzrost wartości dla akcjonariuszy wyniósł 0,38%. Podczas 6 miesięcy ponadprzeciętna zmiana wartości dla akcjonariuszy wyniosła 3,94%. W okresie krótkim rynek miał więc tendencję do niedoszacowania korzyści płynących z wdrożenia komunikowanych innowacji. Różnica w krótko- i długoterminowych zmianach wartości dla akcjonariuszy i istotność statystyczna zmian występujących w okresie długim sugeruje, że nowa informacja nie znajdowała natychmiastowego i pełnego odzwierciedlenia w cenach akcji. Stąd wniosek, iż pozytywne efekty w postaci wzrostu wartości przedsiębiorstwa można zaobserwować nawet po pół roku.

innowacja

Wykres 1. Średnia zmiana wartości przedsiębiorstwa w okresie 6 miesięcy od pojawienia się informacji o innowacji.

Wyniki nie potwierdziły występowania przecieków w okresie poprzedzającym pojawienie się ogłoszenia. Statystycznie istotne zmiany wartości wystąpiły w okresie następującym po publikacji. Wahania wartości rynkowej w ciągu dwóch dni bezpośrednio poprzedzających pojawienie się informacji były statystycznie nieistotne. Co istotne dla inwestorów – uzyskane wyniki wskazują na istnienie niewielkiego ryzyka wystąpienia znacznych wahań wartości dla akcjonariuszy wynikających ze wzmożonych działań inwestorów w okresie przed pojawieniem się ogłoszenia i likwidacji pozycji po niej.

Autor: Dawid Szutowski

admin

Czy mówić o innowacjach?

W czerwcu 2016 roku zakończyłem obszerne badanie dotyczące wpływu ogłoszeń o innowacjach na wartość przedsiębiorstwa. Badanie prowadzone było na terenie całej Unii Europejskiej na danych za ostatnie 5 lat. Pozwoliło ustalić odpowiedź na pytanie – czy opłaca się mówić o własnych innowacjach?

Pierwszym rezultatem badań empirycznych było wskazanie pozytywnej relacji pomiędzy pojawieniem się ogłoszeń o innowacjach i wartością dla akcjonariuszy. W krótkim okresie efekty skoncentrowane były w okresie bezpośrednio okalającym publikację informacji. W okresie 3 dni, statystycznie istotny wzrost wartości dla akcjonariuszy wyniósł 0,38%.

innowacje

Wykres 1. Średnia skumulowana zmiana wartości w okresie 10 dni przed i 10 dni po ukazaniu się informacji o innowacji.

Dociekania naukowe wskazały, iż pozytywne skutki pojawiania się informacji o udanych innowacjach miały większą wartość bezwzględną i były częstsze niż negatywne skutki pojawiania się informacji o innowacjach nieudanych. Różnica ta była statystycznie istotna. W okresie 3 dni typowy obszar zmienności wartości dla akcjonariuszy zawierał się w przedziale od 1,92% do -1,5%. W okresie półrocznym typowa zmiana wartości dla akcjonariuszy wahała się w przedziale od 16,07% do -8,95%. Rozkład zmian wartości dla akcjonariuszy był prawostronnie skośny. Rezultat ten wskazał, iż bardziej prawdopodobne było uzyskanie skrajnie wysokiej pozytywnej zmiany wartości dla akcjonariuszy, niż uzyskanie skrajnie wysokiej straty. Leptokurtyczny charakter rozkładu wykazał, że większa część wariancji wynikała z nieczęstych skrajnych ponadprzeciętnych obserwacji.

Badania nie pozostawiły wątpliwości – jeśli podejmujesz działania innowacyjne rynek nagrodzi informację o nich.

 

Autor: Dawid Szutowski

admin

O DSIC Consulting

O DSIC Consulting

Celem DSIC Consulting jest skuteczne pozyskiwanie kapitału i wspieranie przedsiębiorców w zarządzaniu innowacjami. Oferujemy pomoc w różnorodnych dziedzinach – sporządzaniu biznesplanów, pozyskiwaniu finansowania z funduszy unijnych oraz kompleksowym wsparciu rozwijania i wdrażania innowacji. Mamy ponadto wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu badań rynkowych.

DSIC Consulting Logo

W roku 2016 zmieniliśmy markę. W poprzednich latach działaliśmy pod nazwą IIT. Ze względu na zwiększone zainteresowanie konsultingiem gospodarczym obecnie działamy pod intuicyjną nazwą DSIC Consulting. Za naszymi projektami kryją się jednak ci sami doświadczeni specjaliści!

Nasza oferta

Badania rynku

Badania rynku pozwalają na identyfikację szans i zagrożeń w otoczeniu przedsiębiorstwa. Nasze badania pokazują sytuację obecną, jej przyczyny i tendencje rozwojowe. Dotyczą m. in. takich elementów jak:

  • polityka cenowa,
  • zachowania konsumentów,
  • działania konkurencji,
  • popyt na określone grupy produktów.

Sprawdź szczegóły.

Wprowadzanie innowacji

Wprowadzanie innowacji nie jest procesem łatwym i wymaga dużej wiedzy oraz przed wszystkim wytrwałości i cierpliwości ze strony przedsiębiorców. Warto skorzystać z pomocy specjalistów. W DSIC Consulting korzystamy z najnowszych badań naukowych i wieloletniej praktyki naszych pracowników. Sprawdź szczegóły.

Analizy

Oferujemy szerokie spektrum usług, w tym wyceny, biznes plany, wnioski kredytowe i analizy finansowe. Sprawdź szczegóły.

Zapoznaj się z naszą ofertą na stronie internetowej lub skontaktuj się z nami.

admin

Christmas time!

15393547713_a8891eb202_z

How to make a commercial product based on tradition? No better example than X-mass!

Christmas is one of the most important Christian celebrations. It commemorates the birth of Jesus Christ. At the very essence, it poses a purely religious character and is deeply rooted in Christian tradition.

However, it seems that the only thing that is constant is the constant change. Christmas evolved during decades to become the greatest commercial feast on the planet. Millions of people around the globe run to spend their money on Christmas gifts, decorations, food etc.

Tourism is also affected. Different Christmas events organised around the world attract millions of tourists. One of the best examples seems to be SantaCon in New York. Just imagine how many presents you get from all these Santa Clauses!

Author: Dawid Szutowski

Source: Santacon.info

Photo by Anthony Quintano, Flickr

admin

Dismaland Bemusement Park

dismaland2

Is tourism all about fun or is there something more behind it? Is the “fun” part really indispensable?

Dismaland was a Banksy’s version of Disneyland. The Bemusement Park was closed permanently the 27 September 2015. However, before closure of the exhibition Banksy taught us something. Also about tourism.

The theme park included rotten castle, boats full of refugees, and broken Cinderella’s carriage. Visitors were encouraged to taste cold chips and listen to other people’s cries. Still, 150,000 people from all around the planet visited it.

This caricature of contemporary society was an eye-opening experiment. For us, it showed that learning, discovering, and confronting inconvenient topics may be ass appealing as having fun.

As they say, he that travels far knows much!

Author: Dawid Szutowski

Source: Dismaland

Photo by Florent Darrault, source: Wikimedia.org

admin

No roads, no worries!

bus

Tourism is all about travelling from one place to another. We travel by railway, by roads, by water, and by air. The intermodal passenger transportation relies on using several modes of transportation in one trip. Unconsciously, we all do it by taking a taxi to get to the airport, or taking a bus to get to the train station.

Here is the extreme version of intermodal transportation! The amphibian-bus. No worries if the road ends, get right into the water! The innovative offer is available in several places around the globe – Rotterdam, Netherlands; London, England; Miami, US; just to name w few. Take a look! Would you take a ride?

Author: Dawid Szutowski

Source: C.A.M.I.: Everything Amphibious from Buses to High-speed Sports Car

Photo by Pieter Edelman, Flickr

admin

How to increase city’s tourism capacity?

4684542610_c2b662b6b5_z

Every region poses its own tourism capacity, which covers the capacity of the accommodation, gastronomic and other facilities. Exceeding the regional maximum number of tourists results in the decrease of the quality of services.

Tourism is affected by seasonality. Therefore, it is desirable to adapt as much as possible the tourism capacity to the tourism demand. However, how to adapt the number of beds? How to transport the hotel and all the other amenities from one place to another?

Everything depends on the kind of hotel. There are hotels hosting thousands of tourists, which move constantly. We call them cruise ships. Allure and Oasis of the seas, the biggest cruise ships on the planet have the maximum passenger capacity of 6296 people. Docking two of them increases the regional capacity by more than 12.000 people.

The attempt to employ such an innovative approach to increasing the tourism capacity was tried in Vancouver, Canada during the 2010 Olympics. Due to the formal problems the solution was not implemented and the cruise ship plan sunk. However, lots of major event, and lots of cruise ships wait to innovatively host plenty of tourists!

Author: Dawid Szutowski

Source: Olympic cruise ship plan sunk

Photo by Jerry L, Flickr

admin

How to enjoy a parking lot

14636977215_950d7699c8_z

Car is one of the basic modes of transportation. Due to its importance, the globe is covered with adequate infrastructure. No wonder that innovative roads, bridges, tunnels, and parking lots may be found all around the world.

Wait! Parking lot? How innovative a parking space may be?

Umi-hotaru is the artificial island built to connect the bridge and the underwater tunnel joining Kisarazu and Kawasaki, Japan. It is located more than 4 kilometres from the shore. On the island the floating park lots, and the observation decks were set. Due to the splendid view on the Tokyo Bay, the island became a popular destination. Also, the floating parking lot itself, as it is worldwide unique construction, became engineering enthusiasts must see. Nowadays, it attracts visitors not only from Japan, but also from all around the world.

That’s how, a parking lot became a tourist attraction.

Author: Dawid Szutowski

Source: Umi-hotaru

Photo by onono, source: Flickr.com

admin